6 rad pro začínající webaře na volné noze

8. 7. 2019 –
Robert Tongel

V tomto článku si povíme něco o začátcích pro webaře na volné noze. Čemu se vyhnout, jak pracovat s klienty a jak pracovat efektivně.

Jak prodat?

Ačkoliv mnoho začínajících podnikatelů nechce o prodeji ani slyšet, prodej nevyhnutelně patří ke každému typu podnikání. Schopnost prodávat není v ničem zvláštní a lze se ji postupným trénováním naučit jako každou jinou dovednost.

Tím, že Vás klient oslovil, hra samozřejmě nekončí. Mnohokrát jsem se osobně potkal s tím, že poté co mě klient sám oslovil, znenadání odešel. Nestihli jsme se na ničem ani domluvit a klient už ztratil zájem. Neuměl jsem totiž prodávat sebe ani služby, které nabízíme. Působil jsem velmi nejistě a na schůzce jsem si tak ani nezískal pozornost a důvěru klienta. Přestože jsem tématu rozuměl, dokázali mě rozhodit i naprosto základními otázky.

Rada tedy zní: Připravujte se na schůzky. Sepište si vše, co by zákazníka mohlo zajímat, v čem podniká atd. Dokážete tak lépe nabídnout přesně to, co klient chce. Schůzka bude mít hlavu a patu a neztroskotáte na jednoduchých otázkách.

Smlouva a rozbor webu

Naplánujte si přesně, jak bude spolupráce probíhat a co bude dílo obsahovat. Vyvarujete se tak pozdějším neshodám při opravách stránek a budete mít zdůvodněné i vystavené faktury za tyto opravy. Jedno kolo oprav je na stránkách celkem běžné. Web nikdy napoprvé nevypadá tak, jak by si klient přál. Někteří zákazníci však mají tendenci neustále dokola posílat celé seznamy drobností k opravě, až stránky nakonec vypadají úplně jinak než v návrhu. Smlouvou poté utvrdíte důvěru a oběma stranám sdělíte přesná pravidla.

Rozbor webu

Při tvorbě rozboru webu buďte velmi důkladní. Jestliže Vám klient řekne, že chce na eshopu padesát produktů. Zjistěte, jak produkty budou vypadat, kolik budou mít obrázků, kdo dodá materiály, jak bude vypadat náhled atd. Všechny tyto detaily poté sepište na papír a nechte zákazníkem i vámi podepsat jako závazný dokument.

Smlouva

Kvalitní smlouvou o dílo si pojistěte vše ohledně průběhu spolupráce. Jak bude probíhat platba, kdy dodáte hotový web, co je předmětem a cílem smlouvy, jak bude probíhat ukončení spolupráce atd.

Nebojte se zeptat

Často se stává, že zákazník popíše určitou část projektu velmi obecně a vy se o týden později snažíte dopátrat, co tím asi mohl myslet. Příklad: Zákazník na schůzce sdělil, že by byl rád, kdyby jeho stránky měli spíše „přírodní“ nádech. Vše bylo s jistotou odkýváno a tak se mohlo začít pracovat. O několik dní později se vytvoří grafické návrhy pro web a samozřejmě naprosto neodpovídají představě zákazníka. Zbytečně se tak promrhá několik hodin práce jen díky tomu, že vše nebylo ihned na začátku zcela jasné.

Úkolujte zákazníky

Není nic horšího, než čekat několik dnů, týdnů, nebo i měsíců na podklady, bez kterých se nemůžete hnout. Zákazník se stále k ničemu nemá a vy postupně objevujete další a další drobnosti které budete potřebovat. Zaúkolujte proto zákazníka ihned na začátku. Jednak z toho důvodu, že budete mít ihned všechny materiály a taky protože zákazník má ještě nějaké nadšení tvořit web spolu s vámi.

Sepište jednoduchý dokument, kde otázkami navedete zákazníka k dodání potřebných textů a případnému doladění nejasností. Zadejte mu to doslova jako domácí úkol. Někteří klienti budou namítat, že to je přeci vaše práce a že vás platí od toho, abyste jim vytvořili web od začátku do konce. Vy však nejste placeni za to, abyste vymýšleli texty o oboru, nebo společnosti, kterou neznáte.

Dodržujte systém

Zaveďte jednotné postupy pro každou činnost, která se jen trošku opakuje. Těmi jsou například hlídání faktur, sdílení souborů se zákazníkem, tvorba smlouvy atd. Všechny tyto úkoly se opakují při každé zakázce a zaručeně se s nimi potkáte ještě mnohokrát. Snažte se proto zjednodušit všechny tyto cykly tím, že budete dodržovat zavedený systém.

Například pro zapisování úkolů je výborným nástrojem online platforma Asana. Můžete si zde zapsat všechny úkoly, které je potřeba ještě dodělat, kdy jsou potřeba udělat a kdo je za úkoly zodpovědný. Během několika minut tak máte představu o rozsahu celého projektu a zavedený systém k dokončení zakázky.

Dalším velkým pomocníkem je sdílené úložiště souborů (Například Dropbox). Ušetřili jsme již desítky hodin, kdy bychom museli pracně dohledávat staré konverzace a přístupové údaje. Vše jsme si totiž přehledně sepsali a uložili do složky k příslušnému projektu. Přístupové údaje navíc sepisujeme do jednotného souboru, který pro jistotu i tiskneme.

Komunikujte s klienty

Naučte se zákazníky udržovat stálý kontakt. Jak během zakázky, tak po jejím dokončení. Můžete tak snadno přijít k úplně nové zakázce, nebo si zajistit, že vám klient neuteče.

Stejně tak, jako můžete „přebrat“ zákazníka někomu jinému, může někdo jiný přebrat zákazníka také vám. Má-li někdo totiž nedostačující web, je mnohem snazší ho získat na svou stranu tím, že mu tyto nedostatky ukážete. Neustále se proto ptejte, zda je klient se vším spokojený a zda nechce něco změnit.

Robert Tongel

Robert Tongel

Vývojář webových stránek a grafik

E-shop za 390 Kč?
Zkuste Tipmarker

Nechcete investovat do e-shopu desetitisíce? Vytvořili jsme pro vás systém, kde si můžete svůj e-shop vytvořit pohodlně a sami. Nemusíte se omezovat šablonou a zároveň je systém intuitivní a jednoduchý.