Co dělat, když zákazník nezaplatil a jak tomu předejít

15. 7. 2019 –
Robert Tongel

Až 70% podnikatelů uvádí, že se za svou kariéru alespoň jednou setkali s tím, že jim zákazník nezaplatil za jejich služby. To je poměrně vysoké číslo a proto si v tomto článku řekneme, co dělat když klient nezaplatil a jak tomu předejít.

Když se věnujete klientovi desítky hodin, děláte pro něj vše co chce a on se pak z nenadání rozhodne, že vám nezaplatí, tak to většina lidí bere velmi osobně. Na řadu většinou přichází vztek a beznaděj, což k vyřešení situace příliš nepomáhá.

Jak se takovým lidem vyvarovat?

Mějte smlouvu

Smlouva je základ. Pokud spolupráce mezi vámi a klientem není sepsána na papíře, jakoby neexistovala. Při pozdějších konfliktech není co doložit a boj o peníze je tedy předem prohraný. Málokdy se stává, že se i bez smlouvy podaří rozpor vyhrát. Ve smlouvě proto popište vše, o čem si myslíte, že by se později mohlo hodit. Především u platby, předání díla a termínu si dejte extra záležet. Smlouva je jednou z nejčastějších začátečnických chyb v našem oboru.

Zjistěte si něco o klientovi

Než se pustíte do spolupráce s naprosto cizím člověkem, je dobré si o něm nejdříve něco zjistit. Jestliže již zákazník někomu nezaplatil, pravděpodobně na něj dotyčný člověk již upozornil formou sociálních sítí, nebo jiným způsobem. Pokuste se tedy o daném člověku zjistit co nejvíce informací.

Požadujte zálohu před začátkem práce

Po uzavření spolupráce požadujte zálohu ještě dříve, než vůbec začněte pracovat. Nebojte se, že zákazník díky záloze uteče. Zálohy jsou dnes naprosto běžné a jestliže se tak stane, alespoň víte, že s takovým člověkem nechcete nic mít. Jestliže zákazník nezaplatil zálohu, nebude schopen zaplatit ani doplatek.

Kroky které je nutné podniknout, když zákazník nezaplatil

Ze všeho nejdříve ze sebe dostaňte vztek. Právě vztek mnohdy může za to, že se celý případ ani nedokáže vyřešit. Zachovejte proto klidnou hlavu a nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí.

Ujasněte klientovi, že je čas zaplatit

Ze všeho nejdříve slušně sdělte zákazníkovi, že jste dodrželi svojí část dohody a že je na čase placení. Zároveň se tak ujistíte, že se klient opravdu k platbě příliš nemá a že je potřeba to začít řešit.

Ukončete všechnu práci

Je samozřejmé, že pokud se klient začíná systematicky vymlouvat, nebudete pro něj pracovat zadarmo. Jestliže klient neustále posílá námitky i přesto, že vaše původní dohoda zněla jinak, udělejte mu protinávrh. V opravách a dodělávkách nebudete pokračovat, dokud nezaplatí dlužnou částku. Může se stát, že nakonec své peníze dostanete a spolupráce nemusí skončit neúspěšně.

Přestaňte se bát a buďte rázní

Konfrontujte klienta, běžte za ním osobně, zavolejte mu z jiného čísla, nějak se k němu zkrátka dostaňte a uveďte věci na pravou míru. Nemáte se čeho bát, vy jste nic špatně neudělali.

Buďte vytrvalí

Nenechte zákazníka si myslet že jste na něj zapomněli. Obrňte se a kontaktujte ho i 3x týdně. Střídejte průběžně e-mail s telefonováním. Zákazník možná ztratí nervy a dříve nebo později odpoví.

Zašlete zákazníkovi poslední výzvu a fakturu

Než oslovíte někoho cizího o pomoc, zašlete zákazníkovi ještě poslední výzvu a fakturu. Můžete klidně zmínit, že se celou věc chystáte předat právníkovi. Možná to zákazníka vyděsí a rozhodne se zaplatit.

Cizí pomoc

Nyní už vám nezbývá nic jiného, než vše svěřit do rukou právníka. Předložte mu vše, co se vám podařilo za spolupráci nasbírat včetně konverzací, hovorů, faktur, atd. Jestliže však spolupráce proběhla bez smlouvy, nemáte příliš vysoké šance na úspěch.

Co nedělat, když zákazník nezaplatil

Nezveřejňujte nikde svou situaci a nepomlouvejte zákazníka. Mohlo by se to obrátit proti vám. Můžete ostatní ve vašem oboru varovat, ale až poté, co celá situace bude oficiální a samozřejmě v rámci slušnosti. Veřejná pomluva je to poslední co byste si přáli řešit.

Nebuďte líní a nevyčkávejte. Nečekejte, až se zákazník rozhodne sám připomenout. Sbírat důkazy zpětně je mnohem náročnější.

Neztrácejte s klientem více energie než je potřeba. Nepříjemně to ovlivní vaše ostatní zakázky.

Robert Tongel

Robert Tongel

Vývojář webových stránek a grafik

E-shop za 390 Kč?
Zkuste Tipmarker

Nechcete investovat do e-shopu desetitisíce? Vytvořili jsme pro vás systém, kde si můžete svůj e-shop vytvořit pohodlně a sami. Nemusíte se omezovat šablonou a zároveň je systém intuitivní a jednoduchý.