Jak být první ve vyhledávači

13. 11. 2019 –
Matyáš Tongel

Určitě jste si někdy kladky otázku proč zrovna váš web není na horních pozicích ve vyhledávání i přesto, že nabízíte přesně to, co uživatelé vyhledávají. V tomto článku se pokusím na vaši otázku odpovědět a uvedu dvě možnosti, jak se na horní pozice vyhledávačů dostat. Konkrétně se budeme bavit o vyhledávači Google.

Jak být první velmi rychle

Výsledky vyhledávání se po zadání dotahu rozdělují na dvě části. První dva až tři výsledky u sebe mají zelenou značku s nápisem „REKLAMA“. Zde asi není potřeba vysvětlovat, že se jedná o placenou propagaci stránek. Mezi tyto výsledky se může dostat prakticky každý, kdo je ochotný zaplatit. Ani to však není záruka, že se objevíte hned na první stránce. Velkou výhodou kampaní Google je, že neplatíte měsíčně, ani za zobrazení reklamy. Platíte pouze tehdy, pokud na váš odkaz někdo klikne. Proto je obzvláště důležité mít reklamu správně nastavenou a zúžit zacílení jen na potenciální zákazníky.

Například pokud prodáváte obrazy a jedno z vašich klíčových slov bude „obraz“, vaše reklama se zobrazí i lidem, kteří vyhledávají „jak nakreslit obraz“. Nic se však neděje, dokud uživatel na vaši reklamu neklikne, ale věřte, že i přes rozdílné téma ji moc rád otevře, jelikož ho to nic nestojí.

Dobře nastavená reklama je základ

Sežeňte si na správu svých kampaní někoho, kdo s nimi má zkušenosti, vlastní certifikát společnosti Google, nebo vám je schopný předložit nějaké výsledky z minulosti. Pokud se povede reklamu dobře zacílit, je možné, že se vám vaše investice několikanásobně vrátí a můžete tak své podnikání rozjet ve velkém. Jak správně nastavit celou kampaň Google a jak s ní dobýt první místa ve vyhledávání si nechám na další článek, jelikož je toto téma velmi obsáhlé. Nyní se podíváme, jak se tam dostanete zcela zdarma.

Jak být první dlouho a zdarma

Už z nadpisu je asi jasný rozdíl mezi prvním způsobem a tímto. Jedná se o metodu, která vás na první pozice dostane na velmi dlouhou dobu i v případě, že se webu přestanete věnovat. Jedná se však o běh na dlouhou trať a musíte dobře vědět co děláte. Spousta majitelů webových stránek si stále myslí, že si na stránkách nastaví několik klíčových slov a u těch se pak bude pravidelně zobrazovat. Vyhledávače ručně nastavená klíčová slova již dávno neberou v potaz. Dnes vyhledávací robot prozkoumá vaši webovou stránku a označí v ní fráze, které se nejčastěji opakují. Z pravidla se jedná o fráze obsažené v hlavním nadpise a titulku stránky.

Jak tedy na to

Prvním krokem k obsazení klíčových slov je tedy přizpůsobit texty a nadpisy na vašem webu. Než se však horlivě pustíte do přepisování celého webu je důležité si uvědomit několik věcí. Nejdůležitější věcí je, že webové stránky na prvních pozicích mají velmi často obrovský počet podstránek a jejich návštěvnost dosahuje stovek až tisíců uživatelů za den. Pokud je váš web nový, prakticky nemáte šanci obsadit hlavní klíčová slova. Tím se dostávám k druhé části a tou je rozdělení klíčových slov.

Uvedeme si zde jednoduchý příklad. Pokud vlastníte autolakovnu v Chomutově, která se specializuje na renovaci veteránů, pravděpodobně se ihned po spuštění webu nezobrazíte po zadání vyhledávacího dotazu „autolakovna“. Jedné se o hlavní klíčové slovo, které používá každá autolakovna a všechny by chtěly být na první pozici. Je zde tedy obrovská konkurence stránek, které jsou obsáhlejší a známější. Zaměřte se tedy nejprve na vedlejší klíčová slova, těch lze obsadit podstatně více.

Jako vedlejší klíčové slovo si můžete představit například „autolakovna veteránů Chomutov“. Je možné, že se pod stejnou frází objeví pár stránek, ale bude jich minimum oproti hlavním klíčovým slovům. Předělejte tedy obsah svého webu tak, aby obsahoval tyto slova. Rozhodně nemůžete očekávat, že se vám na web pohrnou stovky nových návštěvníků, ale obsadíte tak jedno z mnoha klíčových slov, které lidé hledají. Celé si to lze představit na jednoduchém grafu z kurzů digitálního marketingu Google.

Slov s nízkým objemem vyhledávání je spousta a je v nich velmi malá konkurence. Hlavní klíčová slova mají velmi vysoký objem vyhledávání, ale konkurence je v nich obrovská, jelikož je používá každý.

První pozice vyhledávačů

První pozice ve vyhledávání tedy obsadíte úplně opačnou taktikou. Zaměřte se ze začátku na vedlejší klíčová slova, která vám dostanou na web první zákazníky. Pro každou klíčovou frázi si vytvořte jednu podstránku, která na ni zacílí. Tím se váš web bude neustále zvětšovat. Ideální je pro tento typ třeba Blog. Jakmile Google zaznamená, že se návštěvnost na vašich stránkách zvětšila, začne váš web ukazovat na vyšších pozicích v hlavních klíčových slovech čímž se vaše návštěvnost opět zvětší. Jedná se o takový malý kolotoč. Velkou roli zde také hraje SEO optimalizace, rychlost načítání stránek, jak moc je váš obsah relevantní, ale i to jak dlouho uživatelé na vaší stránce vydrží. O tom všem si povíme opět v jiném článku.

Při spuštění webu se proto nezaměřujte na obecná slova jako jsou například auto, kosmetika, nebo elektro. Zaměřte se na slova. ve kterých není žádná konkurence a Google vás časem posune na horní pozice. Pokud nevíte. která slova obsazovat, použijte Google našeptávač. Zkrátka napište začátek fráze do vyhledávání a podívejte se, co vám vyhledávač před dokončením nabídne.

Matyáš Tongel

Matyáš Tongel

Marketingový specialista a vývojář webových stránek