10 tipů, jak být úspěšný designer na volné noze

17. 7. 2019 –
Robert Tongel

Designéři na volné noze to v dnešní době nemají vůbec jednoduché. Rozrůstající se sortiment programů, které usnadňují práci je k nezastavení a proto se dnes pokouší dělat grafiku kde kdo. Jak být tedy úspěšný designer a odlišit se od spodní hranice amatérů?

Vytvořte brand a mějte svůj styl

Vlastní styl nevyhnutelně patří k podnikání v tomto oboru. S vlastním stylem také souvisí i vlastní brad, který je nutný postupně budovat. Má-li nějaká značka osobitý image, každý si jí snadno zapamatuje a je tak mnohem snazší vybudovat na této značce úspěšný business.

Snažte se být tedy originální jak jen to jde. Není vaší povinností brát každou zakázku a poslouchat zákazníka na slovo. Vaše tvorba je vaše značka a té se musíte držet.

Mluvte o tom co děláte

Jste designér, tak ať to každý ví. Mluvte o vašem podnikání kdykoliv to jde. Vaši známí vás rádi doporučí zase svým známým a zároveň ve vás vloží určitou důvěru. Právě důvěra je mnohdy to, co při získání zakázky rozhoduje.

Samozřejmě budete-li dobří, známí vašich známých vás doporučí opět dál a vytvoříte si tak stabilní základ vašeho podnikání.

Mějte tištěné materiály

Je mnohem lepší, když máte svým zákazníkům co ukázat. Nejlépe hned na místě. K tomu poslouží tištěné materiály. Mohou to být plakáty, vizitky, bannery, zkrátka vše co vás napadne. Například několik vizitek, které jste vytvořili můžete nosit neustále u sebe, abyste je mohli kdykoliv zákazníkovi ukázat.

Nebojte se oslovit cizí lidi

Přímé oslovení cizích lidí je stále jedním z nejlepších způsobů, jak získat nové zákazníky. Jak být ale úspěšný designer, když jste introvert a nemáte tolik odvahy pro oslovení cizích lidí? Pro ty, kteří se bojí telefonovat bude vhodnější variantou emailové oslovení. Nejen, že máte čas si rozmyslet, co do zprávy napíšete, ale také můžete přiložit svou práci.

Jak napsat úspěšný obchodní email se dozvíte v našem článku Jak napsat cold email, který funguje.

Neskákejte do toho po hlavě

Pokud začínáte, neberte ihned ze začátku velké zakázky. Pokuste se vyhledávat spíše menší příležitosti a na nich se procvičujte. Nikdy nezkoušejte nové věci na svých zákaznících. Už vůbec ne, jde-li o významné společnosti se zavedeným designem.

Vytvořte si efektivní webové portfolio

Webová prezentace je v dnešní základ. Chcete-li být úspěšný designer a ve vašem oboru opravdu uspět, bez webových stránek to nepůjde.

Nejen, že zde můžete přehledně prezentovat své portfolio, ceny a zkušenosti, ale stránky také slouží jako kontaktní prostředník. Jestliže vás zákazník nemůže dohledat na internetu napoprvé, pravděpodobně to nezkusí již nikdy.

Kvalitní webové portfolio je proto nutností a nemáte-li žádné takové stránky, měli byste zvážit jejich realizaci. Stránky si můžete nechat zpracovat samozřejmě levně bez patřičné kvality, a nebo je zadáte agentuře, která se kompletně postará o vaší prezentaci na internetu. Menší soukromíci totiž mnohdy neřeší SEO optimalizaci, rychlost webu, údržbu atd. Jak si vybrat kvalitního dodavatele webových stránek se dozvíte v našem článku Jak poznat, zda dodavatel webových stránek je správnou volbou.

Nepodceňujte se

Nepodceňujte se před zákazníky. Jestliže nepůsobíte sebejistě, vypadá to, že nevěříte své práci. A pokud jí nevěříte vy, nebude jí věřit ani váš zákazník. Prodej je nikdy nekončící boj a je potřeba jej neustále zdokonalovat. Není to však nějaká superschopnost a lze se jí naučit jako každou jinou. V našem článku 8 věcí, které nikdy neříkejte svým zákazníkům se dozvíte, čemu se na schůzce raději vyhnout.

Sociální sítě

Sociální sítě jsou jedním z nejlepších způsobů, jak vybudovat svůj brand. Nejen, že zákazníci mohou mít přehled o všem, co děláte, ale také se o vás mohou dozvědět úplně cizí lidé a to naprosto zadarmo. Chcete-li budovat základnu fanoušků, musíte být na sociálních sítích samozřejmě aktivní. Přidávejte tedy každou novou spolupráci, slevu, novinku z vašeho oboru, zkrátka nenechte fanoušky zapomenout, že tu jste.

Cvičte cvičte cvičte

Jestliže jste v oboru teprve krátce, nejlepším řešením jak se odrazit ode dna bude, když budete cvičit. Jak již bylo řečeno nikdy se však neučte nic nového na svých klientech. Nejen, že si tím naprosto kazíte jméno, ale také byste přeci nechtěli, aby se například váš automechanik učil na vašem novém autě.

Udržte si pozornost

Stejně jako svět techniky, i ten grafický jde neuvěřitelným tempem dopředu. Snažte se proto nezaspat dobu a hlídejte si nové technologie, které vám usnadní práci. Stejně tak nové trendy jsou tu skoro každý měsíc. Pokuste se tedy hlídat i trendy, přestože zákazníci mnohdy přesně ví co chtějí.

Robert Tongel

Robert Tongel

Vývojář webových stránek a grafik