Jak napsat cold email, který funguje

10. 7. 2019 –
Robert Tongel

Každý, kdo právě začíná podnikat, musí někde sehnat své první zákazníky. Možností je sice mnoho, ale tou skoro nejrozšířenější jsou tzv. studené emaily. Jak ale napsat email tak, aby měl úspěch a zákazníka neodrazil?

Princip je stejný jako u studených hovorů, snažíme oslovit naprosto neznámého člověka. Jde většinou o krátké hovory, kde se ve zkratce pokoušíme člověka přesvědčit o řešení nějakého problému, nebo sjednání schůzky. To samé platí i u emailové komunikace.

Obvzláště na začátcích je každý prodej velmi důležitý a mnohdy nás neúspěch dělí od ztráty našeho podnikání. Většina podnikatelů totiž píše studené emaily tak, že mají sepsanou osnovu a jen mění oslovení a jméno firmy. Takové emaily zpravidla nemají vysokou úspěšnost a z e-mailů se tak stává nepříjemná rutinní práce. Emaily často končí ve spamu a potenciální zákazníky spíše obtěžují, než aby je zaujali.

Jak napsat email, který zaujme ?

Před napsáním každého emailu by měl proběhnout alespoň malý průzkum daného podniku. Zjistěte, co váš zákazník nabízí, jak vypadaji jeho stránky, jak dobře jeho společnost funguje atd. Pokuste se zkrátka zjistit vše co se dá. Máte-li oblíbenou restauraci, zajděte tam a pokuste se například porovnat menu s nabídkou na webových stránkách. Neshodují-li se nabídky, už máte první náboj, který můžete využít. Stejně tak lze využít i otevírací dobu, fotografie, kontakty a mnoho dalšího. Kontaktovaná osoba totiž reaguje mnohem častěji, vypíšete-li nedostatky, které se dají s vaší pomocí napravit.

Nejlépe fungují emaily, které jsou psané upřímně a hlavně originálně. Každý podnik je jiný, tak proč všechny házet do jednoho pytle. Některé věty se samozřejmě opakují vždy. Těm se nevyhnete a ve výsledku to ani nikomu nevadí.

Úspěšný email by však měl být rozdělený do tří tematických částí.

Kompliment

Každý rád vidí chválu na své jméno. Pokuste se proto vždy najít něco, co se vám na podniku líbí a proč. Ačkoliv se to nezdá, vždy se dá něco najít. Vašeho zákazníka tak úvod emailu příjemně potěší a bude si chtít o něco radši přečíst vaší nabídku.

Důkazy

V této části uplatníte to, co o daném podniku víte. Vypište zde všechno, čeho jste si všimli a poukažte na nedostatky, které byste mohli napravit. To že jídlo bylo odporné, nebo obsluha nepříjemná samozřejmě nikomu takhle přímo neříkejte.

Nabídka

Zákazník je potěšený, že se vám u něj líbilo a také ví, co by mohl zlepšit. Nyní je na čase sdělit vaší nabídku. Nikdy však nepište, že za deset tisíc korun uděláte ten nejskvělejší web, že změníte design a podobně. Pište o tom, v čem můžete pomoci v případě, že si vaše služby zákazník objedná.

Další tipy

Ideální email je běh na dlouhou trať a proto je potřeba jej neustále vylepšovat. Zde je několik typů, jak napsat email, aby působil více důvěryhodně a zlepšit tak odezvu na vaší nabídku.

Předmět

Předmět emailu je mnohdy to, co rozhodne o celém osudu nabídky. Je-li předmět špatný, nabídka skončí ihned v koši.

V předmětu proto nikdy nepište, že chcete něco prodat. Místo předmětu „Nové webové stránky“ napište spíše „Nabídka spolupráce“. Takto napsaný předmět vzbudí větší zvědavost a získáte tak větší šanci na úspěch.

I samotný předmět se vyplatí personalizovat. Podle studie Oberlo.com budí emaily s personalizovaným předmětem o 50% větší zájem.

Pozor na email

Máte-li přesně určenou schránku na obchodní emaily, dejte si pozor, ať nepůsobí příliš formálně. E-mail, ve kterém je uvedené jméno vypadá mnohem lépe, než klasický „info@firma.cz“ email.

Délka emailu a přílohy

Stále platí, že úvodní email by neměl být příliš dlouhý. Držte se pravidla maximálně 200 slov na email. Vše ostatní vložte do přílohy a bude-li mít příjemce zájem, přílohy si přečte.

Do příloh vložte vše, co by mohlo zákazníka zajímat. Může to být například cenová nabídka, výpis SEO optimalizace, nebo něco podobného. Nikdy však tímto dodatečným obsahem nezdelšujte samotný e-mail.

Ceny

Otázkou zůstává, zda v prvním emailu říkat cenu, nebo ne. Já jsem zastáncem toho, že by zákazník měl vědět ihned do čeho jde. Majitelé firem navíc nemají čas vás o další informace prosit, nebo si je sami dohledávat.

Do přílohy vložte dvě cenově nabídky. Jednu levnější pro menší a jednodušší zpracování a jednu dražší, kde toho nabídněte o něco více. Každý zákazník chce mít totiž na výběr.

Podpis

Podepsaný email působí mnohem lépe, než když jej posíláte jen tak samotný. V podpisu klidně postačí vaše jméno, telefon a webové stránky. Můžete vložit i svůj, nejlépe profesionální, portrét a vlastnoruční podpis.

Robert Tongel

Robert Tongel

Vývojář webových stránek a grafik

E-shop za 390 Kč?
Zkuste Tipmarker

Nechcete investovat do e-shopu desetitisíce? Vytvořili jsme pro vás systém, kde si můžete svůj e-shop vytvořit pohodlně a sami. Nemusíte se omezovat šablonou a zároveň je systém intuitivní a jednoduchý.