Jak poznat, zda je dodavatel stránek dobrou volbou

16. 7. 2019 –
Robert Tongel

Pokud jste právě jedním z těch, kteří potřebují vytvořit nové firemní stránky, e-shop nebo něco podobného, určitě přemýšlíte nad tím, jak si z nepřeberného množství firem správně vybrat. V tomto článku se dozvíte několik praktických tipů, co by každý dodavatel stránek měl splňovat a jak poznat, zda je, seriózní či nikoliv.

Poměr cena výkon

Ne vždy platí, že za více peněz dostanete lepší služby. Stejně tomu tak je i u webových stránek. Existují společnosti, které si za své služby účtují i trojnásobek běžné ceny, ale jejich stránky ani zdaleka nesplňují to, co by splňovat měly. Tyto společnosti využívají faktu, že do procesu tvorby stránek běžný člověk nevidí, a tak stránky vypadají pěkně pouze navenek. Dříve či později se však mohou projevit nedostatky, jako narůstající počet chyb v kódu, špatná optimalizace nebo údržba, až se po čase začne celá stránka rozpadat.

Responzivní design

Jak se vyhnout takovému případu? Dívejte se na již hotovou práci. Zkuste si najít několik stránek, které se vám od dané společnosti líbí, a vyzkoušejte je na různých zařízeních. Minimálně na počítači a telefonu. Mění-li stránka napříč zařízeními nepatrně své rozložení, pak je to známka toho, že vývojáři mysleli i na jiné počítače a mobilní zařízení. Tomuto jevu se běžně říká responzivita webu nebo také, že stránky mají mobilní verzi. Jestliže stránky zůstávají stejné na počítači i na telefonu, najděte radši jinou společnost. Bez responzivního designu se dnes téměř nedá provozovat žádná stránka.

Dává dodavatel stránek záruku?

Není nic jednoduššího než zeptat se, jakou dodavatel stránek dává záruku. Jestliže se od záruky radši distancuje, znamená to, že si ohledně kvality stránek příliš nevěří.

Každý smysluplně vytvořený web by měl při běžné správě vydržet minimálně 3 roky bez toho, aniž by se začaly projevovat známky poškození nebo stáří. Běžnou správou rozumíme, že se na web sem tam přidá nějaký článek, změní se otevírací doba, přidají se fotky do galerie atd.

Zeptejte se tedy na záruku a v případě, že firma záruku poskytuje, si ji nechte připsat také do smlouvy. To abyste na ni mohli při případných potížích odkazovat.

SEO optimalizace

SEO optimalizace je zjednodušeně dohledatelnost stránek ve vyhledávačích. Znamená to tedy, jak snadné je vyhledání vašich stránek v případě, že člověk záda frázi spojenou s vaším webem do vyhledávače.

SEO optimalizaci ovlivňuje mnoho faktorů. Jedním z nich je ale kvalita kódu, bez které se na dobré SEO nedá dostat. Zeptejte se proto, kolik procent bude SEO webu mít, poté co bude vývoj dokončený. Maximum je 100 %, uspokojivý výsledek je alespoň 70 %. Pak jsou stránky napsané kvalitně a na firmu se lze spolehnout.

Smlouva

Podepsaná smlouva před začátkem spolupráce by měla být samozřejmostí.  I přesto můžete narazit na společnosti, které smlouvu nemají a vše dělají jen na základě domluvy.

Nejen, že tyto společnosti nechrání sami sebe před krádeží nebo zneužitím stránek, ale také se jejich zákazník nemá na co odvolat. Může se tedy stát, že své stránky po zaplacení nikdy dokončené neuvidíte. Bez podepsané smlouvy spolupráci nikdy neuzavírejte. Konec konců, společnost bez smlouvy působí velmi neprofesionálně.

Přesný plán

Má-li dodavatel stránek přesný plán průběhu celé spolupráce, je to jistě důkaz profesionality. Firma se má čím řídit a je velmi pravděpodobné, že při dodání hotových stránek nebude ani žádné zdržení. Zároveň můžete kontrolovat, jak je práce daleko a za co všechno vlastně platíte.

Většina firem takový plán nemá, případně nemá potřebu sdělovat jej svým zákazníkům. Pokud se ale na průběh spolupráce zeptáte, nic tím nezkazíte.

Spokojenost ostatních klientů

Vyplatí se pročíst všechny možné reference od ostatních klientů. Je pochopitelné, že na stránkách společnosti najdete jen ty dobré. Proto je vhodné poptat se také ostatních zákazníků dané firmy. Je to sice trochu pracné, ale zjistíte toho určitě víc než ze tří vět, které jsou uvedené na internetu.

Pokud je daná firma registrovaná na Googlu, můžete se samozřejmě podívat na hodnocení také tam.

Redakční systém

Je pochopitelné, že si časem budete chtít na stránkách něco málo upravit. Proto by každý dodavatel stránek měl nabízet možnost dělat úpravy i bez zásahu programátora. Měla by tedy webové stránky postavit na nějakém redakčním systému, ať už vlastním, zakoupeném nebo na volně dostupném. Vždy se proto ptejte, zda společnost ke stránkám dodává redakční systém, nebo nějakým jiným způsobem umožňuje jejich pozdější editaci.

Firma nebo soukromník

Mnoho lidí před zakoupením stránek váhá, zda si je pořídit od soukromníka, nebo větší společnosti.

Soukromník sice bývá levnější a možná vám bude věnovat větší pozornost, ale může se stát, že za rok budete od svého vývojáře něco potřebovat. Člověk, který byl kdysi do vývoje stránek tak zapálený, dávno není k sehnání a se stránkami nechce už mít nic společného. Většina lidí je tak nucena platit za opravy nebo úplně nové stránky už po roce jejich fungování.

Několik základních chyb u začátečníků najdete také v našem článku 6 rad pro začínající webaře na volné noze.

Veřejný ceník

Posledním bodem je ceník. Má-li společnost na stránkách uvedené ceny za jednotlivé nabídky, je to jedině dobře. Alespoň tak máte jistotu, že vám někdo nebude účtovat služby jen na základě vašeho rozpočtu.

Robert Tongel

Robert Tongel

Vývojář webových stránek a grafik

E-shop za 390 Kč?
Zkuste Tipmarker

Nechcete investovat do e-shopu desetitisíce? Vytvořili jsme pro vás systém, kde si můžete svůj e-shop vytvořit pohodlně a sami. Nemusíte se omezovat šablonou a zároveň je systém intuitivní a jednoduchý.