Jak si udržet motivaci v podnikání i když se nedaří

12. 7. 2019 –
Robert Tongel

Určitě to znáte. Již nějakou dobu se snažíte budovat své podnikání, ale stále se nemůžete odrazit ode dna. To vám samozřejmě ubírá na motivaci a začínáte pochybovat o svém businessu i o svých schopnostech. Zde je několik typů, jak si udržet motivaci i v takových časech.

Najděte si své proč

Každý podnikatel potřebuje najít svůj důvod proč nejít s davem a vytvářet něco svého. Proto i vy si musíte najít své proč. Jestliže podnikání děláte jen proto, abyste zaplatili hypotéku, jídlo a občas něco na sebe, pak vás vaše podnikání asi příliš nebaví. Stala se z toho spíše povinnost.

Jestliže však máte sen, kterého chcete dosáhnout, pevně se ho držte. Chcete být největší firma ve střední Evropě ve vašem oboru? Chcete si jednoho dne začít pouze užívat a na všechno zapomenout? Pak si svůj cíl napište na kousek papírku a nalepte jej například na monitor. Nebo si ho zapište do mobilu a nechte si jej každý den připomínat. Vždy se totiž dostaneme do bodu, kdy už nemyslíme na náš velký cíl, ale pouze děláme to, co musíme. Pokud si váš cíl každý den připomenete, ihned se vám začne pracovat o něco lépe.

Plánujte

Je mnohokrát dokázáno, že když si člověk může odškrtávat již splněné úkoly, práce plyne mnohem rychleji. Máte-li jeden velký cíl, kterého byste rádi v průběhu několika let dosáhli, rozplánujte si cestu za tímto cílem na menší úkoly. Stanovte si cíle na každý rok, poté menší cíle na každý měsíc a poté opět na několik dnů či týdnů.

Výborným nástrojem pro zaznamenávání úkolů je Asana. Ta umožňuje zapsat si každý úkol přehledně do zadaného období a projektu. K úkolům lze poté přidávat poznámky, obrázky a lze je sdílet s jinými uživateli, pracuje-li vás na projektu víc.

Ponořte se do práce

Pokud pracujete sami na sebe, asi to znáte také. Řeknete si, že budete práci věnovat alespoň šest hodin každý den. V čase, kdy byste měli pracovat, však spíše brouzdáte po internetu, hledáte hudbu, kterou si můžete pustit a celkově ztrácíte čas jinak než prací. Z šesti hodin se pak stanou dvě až tři hodiny, kdy jste opravdu pracovali. Zbytek byl vyhozený čas.

Četl jsem mnoho návodů, jak omezit tyto ztráty, ale většina rad pouze říkala, abych vypnul internet, nevšímal si emailu a měl vypnutý telefon. Všechny věci, které jsou s prací webaře nevyhnutelně spojené. Samozřejmě, nemáte-li potřebu pracovat s internetem, vypněte jej a ušetříte si tak mnoho ztraceného času.

Ale co my ostatní? Mně osobně pomohlo, když jsem si měřil čas u každého úkolu. Věděl jsem přibližně, jak dlouho měl úkol zabrat a tak jsem se rozhodl, že tento čas nepřekročím. Měl jsem tak nutkání čas náležitě hlídat a nemohl jsem si dovolit dívat se po internetu.
Další pomůckou jsou oddělené pracovní a osobní profily. Dlouhou dobu jsem práci a osobní prostor příliš nerozlišoval. Poté co jsem však začal ztrácet hodiny času odepisováním na zprávy, hledáním hudby a čtením novinek ze světa, jsem se rozhodl, že tyto dva světy potřebuji oddělit. Založil jsem si tak v počítači úplně nový profil určený jen pro práci. Není tam nic, co by se netýkalo mé práce a tak od práce není úniku. Také jsem si pořídil nové číslo a to staré po dobu práce vypínám. Nikdo mě tak nemůže zbytečně vyrušit jiným, než pracovním hovorem.

Obklopte se jen pozitivními lidmi

Vždy se najdou lidé, kteří budou říkat, že na to nemáte, že to zkrátka nebude fungovat. Neposlouchejte takové lidi. Jsou to většinou lidé, kteří pracují každý den alespoň osm hodin a nikdy nevyzkoušeli vystrčit nos z komfortní zóny.

Takoví lidé vám nemají co předat a proto, je-li to jen trochu možné, omezte svůj kontakt s nimi. Namísto toho vyhledávejte lidi, kteří již něco do

Robert Tongel

Robert Tongel

Vývojář webových stránek a grafik

E-shop za 390 Kč?
Zkuste Tipmarker

Nechcete investovat do e-shopu desetitisíce? Vytvořili jsme pro vás systém, kde si můžete svůj e-shop vytvořit pohodlně a sami. Nemusíte se omezovat šablonou a zároveň je systém intuitivní a jednoduchý.